1) Verbod voor jongeren onder 16 jaar.

Het is niet logisch dat een kind van 12 jaar met een gemotoriseerd toestel mag rijden dat een snelheid tot 25 km/u per uur kan halen. Voor een bromfiets klasse A die dezelfde maximumsnelheid kan bereiken, geldt er wel een minimumleeftijd. Hoewel elektrische steps makkelijk te gebruiken lijken, zijn ze onder andere door de kleine wieltjes niet zo eenvoudig te hanteren. Vorig jaar nog zijn 130 jongeren jonger dan 16 jaar gewond geraakt in een ongeval met een e-step. Binnenkort zal het verboden zijn om ermee op de openbare weg rond te rijden, behalve in bepaalde zones zoals op de zeedijk.

2) De zichtbaarheid ‘s nachts vergroten

Meer dan 1 op de 4 ongevallen (28%) met een elektrische step gebeurt ’s nachts of bij beperkte zichtbaarheid. Het probleem met elektrische steps is dat hun achterlicht zeer laag bij de grond is en daardoor niet altijd goed zichtbaar. Daarom zijn voortaan reflectoren en een witte fluorescerende band aan de zijkant verplicht. 

3) Verbod om op het trottoir te rijden

Momenteel mogen elektrische steps in ons land nog op het trottoir rijden wanneer ze niet sneller dan stapvoets rijden. In de praktijk is het onmogelijk om met een elektrisch aangedreven toestel niet sneller te rijden dan 5 à 6 km/u. In de realiteit wordt er regelmatig te snel gereden door stepgebruikers op het voetpad. Dat zorgt voor ongemak voor de voetgangers en kan ook leiden tot verkeersonveilige situaties.

4) Maximum 1 volwassene per step

De wegcode verbiedt tot op heden niet expliciet dat je met 2 personen op een step mag rijden. Het is echter duidelijk dat met twee volwassen personen rijden het voor de bestuurder quasi onmogelijk maakt om ‘voortdurend de nodige rijbewegingen uit te voeren’. De wegcode zal nu explicieter worden en verbieden om een passagier mee te nemen. 

5) Veralgemening van parkeerzones voor deelsteps

Sommige deelsteps worden achtergelaten op het trottoir door de gebruikers. De steps kunnen zo een gevaar vormen voor de voetgangers. Net zoals in Parijs, worden in de nieuwe voorstellen bepaalde parkeerzones gemaakt waar de gebruikers hun rit kunnen eindigen en hun step stallen. 

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.